Anadolu Medeniyetleri Müzesi
Anadolu Medeniyetleri Müzesi
ANADOLU MEDENİYETLER MÜZESİ
Geç Hitit Krallığı(İ.Ö.
1200 - 700)
İ. Ö. 1200’lerde batıdan gelen Ege Göçlerinin saldırıları eski gücünü kaybeden
Hitit İmparatorluğu’na son vermiş, başta Boğazköy olmak üzere, bütün Hitit
şehirleri yakılıp yıkılmıştır. Bu saldırılardan kurtulabilen Hititler güney ve
güney - doğu Toroslar’ın dağlık bölgelerine çekilerek tarihte son Hitit
Beylikleri çağını yaşamışlardır. Bundan sonra bir daha merkezi bir Hitit
Devleti kurulamamış, Hitit geleneği, bu Hitit Beylikleri tarafından Asurlular’ın
sürekli saldırıları ile tarih sahnesinden silindikleri devir olan İ. Ö. 700
yıllarına kadar devam ettirilmiştir.
Kargamış, Zincirli, Malatya - Aslantepe, Sakçagözü, Karatepe ve Tell Tayinat’da
yapılan kazılarda bu dönemin önemli merkezleri açığa çıkarılmıştır. Ayrıca aynı
çağa ait dağınık eserler de birçok yerlerde bulunmuştur. Bu küçük krallıklar İ.
Ö. I. binin ilk çeyreğinde, İç Anadolu’nun kuzey ve batısında Frig, Doğu
Anadolu’da Urartu, Kuzey Mezopotamya’daki Asur politik güçleri arasında yaşamlarını
sürdürmüşlerdir.
Geç Hitit şehirlerinin etrafı sularla çevrili olup bu şehirlerde idari ve
dinsel işlevli anıtsal yapılar, yerleşmenin tepesinde ek bir savunma sistemiyle
citadel korunan ana bölümü oluşturmaktadır. Kentler, sarayları, caddeleri,
anıtsal merdivenleri ve meydanları ile birlikte bir bütün olarak planlanmıştır.
Saraylar, çoğunlukla bir avlu çevresine yerleştirilmiş birbirlerini bütünleyen
yapılardan oluşmuştur. Hilani adı verilen, girişi sütunlu, dikdörtgen planlı bu
yapılar dönemin özgün bir mimarlık örneğidir.
Geç Hitit sanatının önemli özelliklerinden biri mimari ile yontuculuğun
birlikte uygulanmasıdır. Sur duvarlarındaki kapılar, saray cepheleri kabartmalı
taş bloklarla (ortostad) kaplanmıştır.
Bir taraftan Doğu Akdeniz’e, diğer taraftan İç Anadolu üzerinden batıya, Ege
kıyılarına uzanan ticaret yolları üzerinde bulunan bu bölgenin sanatında, İ. Ö.
II. binin ikinci yarısından gelen Hititli ve Hurri - Mitannili ögelerle beraber
Geç Asur’un ve İ. Ö. I. binin başından itibaren bölgeye göç edip, yerleşen
Aramiler’in de etkisi açıkça bellidir.
Anadolu Medeniyetleri Müzesi’nde Geç Hitit sanatı taş eserlerde görülmektedir.
Malatya yakınındaki Aslantepe şehrinin kapısını süsleyen kabartmalar ve iki
aslan heykeli, geleneksel Hititli ögeleri yansıtan bir grup olup üzerinde
Malatya Beyliği Kralı Sulumeli’nin tanrı ve tanrıçalara içki sunuşu
betimlenmiştir. Aslantepe sarayının giriş kısmındaki büyük kral heykeli ise Asur
etkileri gösterip, kabartmalardan daha geç bir tarihe ait olduğu
anlaşılmaktadır.
Güney Anadolu’daki en önemli Geç Hitit şehir krallıklarından biri olan
Kargamış’ın önemi Mezopotamya ile Anadolu ve Mısır’ı birbirine bağlayan
yolların kavşak noktasında bulunmasındandır. Müzede en çok eseri bulunan
Kargamış’ın Uzun Duvar, Kral Burcu, Kahramanlar Duvarı ve Su Kapısı olarak
adlandırılan kabartmaları müzede orjinal durumlarına uygun olarak
yerleştirilmiştir. Kabartmalar üzerinde Tanrıça Kubaba için yapılan dinsel
törenler, Kargamış Kralı Araras’ın en büyük oğlu Kamanas’ın veliahtlığa
atanması sahneleri, savaş arabaları, Asurlular ile yapılan savaşın zafer
sahneleri, tanrı ve tanrıçalar, karışık varlıklar betimlenmiştir. bu
kabartmalarda Hititli ve Asurlu özelliklerin bir arada kullanıldığı
görülmektedir.
Malatya, Sakçagözü, Kargamış kabartmalarında başı üzerinde kanatlı güneş kursu
olan güneş tanrısı ile tanrı şapkasının tepesinde hilal bulunan kanatlı ay
tanrısı betimlemeleri, bu devirde de hala güneş ve ay tanrıları kültünün devam
ettiğini gösterir.
Geç Hitit şehir krallıkları kültürünün ortak bir karakteri de Hitit hiyeroglif
yazısıdır. Artık Hitit çivi yazısının kullanılmadığı bu devir kabartmalarında
Hitit hiyerogliflerinin yer aldığı görülmektedir. Kargamış kabartmalarının
yanısıra müzemiz salonlarında sergilenen Andaval kabartmasında, Sultanhanı -
Kayseri ve Köylütolu stellerinde bunu görmek mümkündür.
Geç Hitit Çağı’nın Anadolu arkeolojisi ve sanatındaki önemi Hitit sanatını İ.
Ö. 700 yıllarına kadar yaşatmış olmasındandır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder